Doel en missie

De schrik slaat je om het hart als je hoort dat er weer ergens op Samos een bosbrand uitbreekt. Die schitterende natuur met z'n pijnbomen, dennen en cipressen. Zo indrukwekkend en prachtig maar toch ook zo kwetsbaar.

Deze bosbranden kunnen in zeer korte tijd zich snel uitbreiden. Zeker als er een sterke wind staat. Het is de vrijwillige brandweer die vaak als eerste ter plaatse is. Zij bestrijden de brand met minimale middelen en soms met gevaar voor eigen leven.

Ons doel

a. Het ondersteunen van de vrijwillige brandweer;

b. het behoud en/of herstel van de natuur;

c. het ondersteunen van projecten in het algemeen belang.

Wij doen dit door het werven van fondsen ten behoeve van de stichting en het inzamelen en overdragen van brandweermaterialen. De gehele opbrengst komt ten goede aan onze doelen (zie hierboven).

Wij werken nauw samen met de Duitse organisatie Support Association for Fire- and Rescue Services (SAFeRS). Deze organisatie van Duitse beroepsbrandweermensen zet zich in om  vrijwillige brandweermensen overal ter wereld opleiden en te ondersteunen. Ook op Samos.

Zij doen dat geheel vrijwillig. SAFeRS heeft internationaal veel ervaring.

Ondersteun de vrijwillige brandweer

Wij kunnen dit natuurlijk niet zonder de hulp van donateurs en sponsors. Daarom vragen wij u/jou om ons te helpen de vrijwillige brandweer van Samos helpen.

Dankzij uw/jouw donatie of bijdrage kunnen we hen voorzien van goede persoonlijke uitrusting zoals kleding, brillen, handschoenen, schoeisel, ademtoestellen maar ook bv. (brandblus)materiaal zoals voertuigen, slagen, straalpijpen etc.

Dat doen we o.a. door bijvoorbeeld materiaal dat is afgeschreven door brandweerorganisaties of Veiligheidsregio's in Nederland maar nog prima te gebruiken is, aan te schaffen of te verkrijgen.

Maar ook kunnen wij jonge boompjes aankopen zodat die, na een bosbrand, kunnen worden geplant. Daarmee helpen we de natuur en de bossen van Samos een handje.

in juni 2023 reikte het bestuur van de stichting maskers en filters uit aan de vrijwillig brandweer van zowel Oost- als West Samos. Dat kon dankzij een financiële bijdragen van onze donateurs en sponsoren (zie foto's hierboven). Zowel de vrijwillige brandweer als het bestuur van de stichting zijn de gulle gevers daarvoor heel dankbaar.

We houden u regelmatig op de hoogte van de ontwikkelingen. Dat doen we via onze Facebookpagina en op deze website. Kijk bij 'Nieuws' voor de laatste ontwikkelingen.

Onze laatste actie: een brandweerhelm voor de vrijwillige brandweer van Samos. Help ons om dit mogelijk te maken. U kunt op verschillende manieren doneren:

(U kunt hier ook met een bankpas of creditkaart doneren)

IBAN: NL08 INGB 0396 1416 68

BIC/SWIFT:  INGBNL2A

ten name van: Stichting Vrienden van Samos.

Kamer van Koophandel: 83 94 66 59

RSIN-nr:  86 30 44 104